четвртак, 28. јул 2011.

workshop SILENT DIALOGUE

HOTEL LIMBO
festival di arte, poesia e teatro






Luglio – Agosto 2011
Opera Nuova, Calligraphie, YANVII
Con il patrocinio del Comune di Gambettola
e del Comune di Longiano

The East Side (of the moon)
performing arts - residenze artistiche e presentazioni dall’Europa dell’est
eastsideofthemoon.blogspot.com






Presso Il Laboratorio dell’Imperfetto
Via Viole 128/30 – Gambettola (FC)


Silent Dialogue
laboratorio di danza Butoh
di Ryuzo Fukuhara
20/21/22 luglio 2011

L’interesse di Ryuzo Fukuhara per la danza Butoh si e’ confermato durante un seminario guidato da Semi-maru del gruppo Sankaijuku, nel 1987. Nel 1991 Fukuhara si e’ unito al gruppo di Butoh Maijuku diretto da una delle figure piu’ rilevanti del Butoh, Min Tanaka. Nel 1993 Fukuhara si e’dedicato alla creazione di solo performance, lavorando a Nagoya, Giappone. Fukuhara ha fondato la compagnia Alchemic Sis con sede a Parigi, nel 1996. Dal 2000 in poi, Fukuhara si e’ focalizzato sull’Europa, a partire da una serie di residenze organizzate dalla Fondazione e Centro per le Arti Contemporane di Praga e alla Citta’ Internazionale delle Arti di Parigi. Ha presentato le sue performance e guidato seminari in molti paesi tra cui Inghilterra, Italia, Francia, Repubblica Ceca, Slovacchia, Polonia, Ex-Yugoslavia, Germania, Austria, Russia, USA, Vietnam e Spagna. Nel 2006 ha vinto il secondo premio nella competizione per soli di danza a 11Masdanza - Festival Internazionale di Danza Contemporanea alle Isole Canarie, Spagna.

Il Butoh e’ stato descritto in molti modi, provocativo, spirituale, erotico, grottesco, estatico, nichilista, cosmico. Questa forma di danza contemporanea d’avanguardia e’ stata creata in Giappone alla fine degli anni 50 da Tatsumi Hijikata e Kazuo Ohno. Influenzata dal Teatro No e Kabuki, dalla performance art e dalla danza espressionista tedesca, il Butoh unisce danza, teatro, mimo e improvvisazione in un’unica forma artistica. Il pensiero alla sua base e’ di mettere in questione la nozione di danza. Il movimento non e’ diretto da una coreografia prestabilita, ma si evolve dall’interazione tra l’universo interiore del danzatore e l’energia ricevuta dall’ambiente circostante e dagli spettatori. Coscienza e inconscio, corpo e spirito, si collegano nel movimento del danzatore, che da un’area simbolica va’ verso le metamorfosi.

Silent Dialogue
Fukuhara ha guidato numerosi workshops in Europa per promuovere il Butoh come forma di danza. I workshops sono basati sul suo metodo di training personale incorporando tecniche sviluppate da Min Tanaka e Sankai Juku.
Piuttosto che insegnare ai partecipanti tecniche della danza professionale Silent Dialogue mira a sviluppare la relazione tra movimento e immaginazione. Fukuhara aiuta i partecipanti a trovare i propri movimenti e a esplorare la propria relazione specifica tra mente e corpo. Il corso crea un alto livello di consapevolezza del corpo, dei suoi movimenti e delle sue limitazioni fondamentali. Durante il seminario si sviluppano la flessibilita’ fisica e mentale, si approfondiscono la comprensione delle possibilita’ di sincronizzazione tra corpo e mente e l’esperienza del processo di trasformazione delle idee in movimenti, aspetto fondamentale per le performance di danza.

◆Elementi del corso:

Stretching “Dialogue” E’ una tecnica basata sulla ginnastica di Noguchi e sulla tecnica di manipolazione del corpo di Min Tanaka, una combinazione di respirazione e movimento utilizzando il suolo e il proprio peso corporeo. E’ efficace per effettuare stretchings in modo sicuro, per un rilassamento completo e un aumento della consapevolezza del corpo. In altri termini, attraverso questa tecnica si realizza un dialogo con il corpo. Questa parte di lavoro include adattamenti di alcuni esercizi di stretching della danza moderna, dello yoga e della danza Butoh. La ginnastica di Noguchi e’ stata creata da Michizo Noguchi dal suo specifico modo di intendere il corpo come un contenitore di liquido, mirando a modificare il concetto di flessibilita’ del corpo. E’ una tecnica praticata dalla maggioranza dei danzatori di Butoh in tutto il mondo.

Passi base e Variazioni Ogni sessione prosegue nella costruzione di una serie di variazioni dei passi, con la musica. Si apprende come lavorare con ogni parte del corpo indipendentemente, e sviluppare il proprio senso del ritmo. Lo scopo e’ fare esperienza del ritmo attraverso l’intero organism.

“Bisoku” - Il movimento fondamentale della danza Butoh “Bisoku” significa ‘velocita’ sottile’. Anche il piu’ semplice dei movimenti e’ un processo che lega insieme una moltitudine di micro-movimenti. In ogni sessione vengono proposti una una serie di esercizi specifici che hanno lo scopo di rendere consapevole questo processo.
L’immaginazione ha un ruolo fondamentale in questa tecnica.

Il movimento del motivo Esteriore – Aria, Acqua, Sfere e Muri
Si compiono dei movimenti attraverso l’immaginazione di elementi esterni come aria, acqua, piccolo sfere e muri. Il primo passo riguarda l’attivazione della sensibilita’ della pelle nella totalita’ del corpo. La pelle diventa un’entrata e un’uscita per questi elementi esterni. Si sviluppa il movimento immaginando che questi elementi si muovano attraversando la pelle.

Storie per la Danza Il workshop si basa su libere associazioni. Produce una relazione intima tra immaginazione e movimento fisico. Inizialmente viene scelta una parola, poi ogni persona scrive una serie di parole che associa ad essa. Si crea una raccolta di parole da cui ogni partecipante comincia a sviluppare la propria storia, che non deve seguire una logica realistica. Nella fase conclusiva i partecianti “lanciano” la storia dentro il proprio corpo. Si tratta di trovare quale relazione ha il corpo con quella storia. Nella presentazione della danza creata i partecipanti non hanno il compito di raccontare la storia attraverso la performance, si tratta piuttosto di raccontare la storia a se stessi. L’attitudine piu’ importante e’ di essere nelle storia, non di mettere in atto la storia.

Solo e duo/trio brevi performance Nella seconda parte del corso oltre agli elementi descritti, i partecipanti creano delle brevi solo performance e lavorano con un partner per creare un duo. Il tema e’scelto liberamente secondo l’immaginazione personale.

Cosa indossare, cosa portare? Vestiti comodi e larghi, materassino da yoga o una coperta per gli esercizi di stretching, acqua.

Luogo: Il laboratorio dell’Imperfetto, Via Viole 128/30 Gambettola (FC)
Date: 20/21/22 Luglio 2011
Orario: dalle h17 alle 20
Scadenza iscrizione: 14 luglio

Festival Hotel Limbo 2011- Il Laboratorio dell’Imperfetto
Opera Nuova / Calligraphie/ YANVII
programma The East Side (of the moon)

Associazione Culturale YANVII – Cesena
yanvii@hotmail.it







ENGLISH










HOTEL LIMBO
Festival of art, poetry and performance
July – August 2011
Opera Nuova, Calligraphie, YANVII
With support of the City Councils of Gambettola and Longiano

The East Side (of the moon)
performing arts - artistic residencies and presentations from eastern Europe

At Il Laboratorio dell’Imperfetto
Via Viole 128/30 – Gambettola (FC)
Italy


Silent Dialogue
Ryuzo Fukuhara Butoh dance workshop
20/21/22 july 2011

Ryuzo Fukuhara’s interest in Butoh was confirmed after attending a Butoh workshop led by Semi-maru from the group, Sankaijuku, in 1987.
In 1991 Fukuhara joined the Butoh group Maijuku directed by one of the leading figures in Butoh, Min Tanaka.In 1993 Fukuhara returned to solo performance, basing himself in Nagoya, Japan. Fukuhara established his own Paris-based company, Alchemic Sis, in 1996. From 2000 onwards, Fukuhara switched focus to Europe, commencing with residencies organized by the Foundation and Center for Contemporary Arts in Prague, and at Cite International des Art in Paris. He has performed and held workshops in many countries, including the UK, Italy, France, Czech Republic, Slovakia, Poland, Yugoslavia, Germany, Austria, Russia, USA and Vietnam; and more recently Spain.
In 2006, he was awarded the 2nd prize of solo-dance contest at 11Masdanza - the International Contemporary Dance Festival in Canary Islands, Spain.

Butoh has been described in many ways – provocative, spiritual, erotic, grotesque, ecstatic, nihilistic, cosmic. This contemporary avant-garde dance form which was founded in Japan in the late 1950s by Tatsumi Hijikata and Kazuo Ohno. Influenced by Noh and Kabuki, performance art and German expressionist dance, Butoh combines dance, theater, mime and improvisation to create a unique art form. Its underlying philosophy is to question the notion of dance. Movement is not dictated by set choreography, but evolves from the interaction between the inner world of the dancer and the energy gained from the surrounding environment and audience. The conscious and the unconscious, body and spirit become connected as the dancer moves beyond the realm of symbolism into metamorphosis.

About Silent Dialogue
Fukuhara has led numerous workshops in Europe in order to promote Butoh as a dance form. His workshops are based on his own training methods while also incorporating techniques developed by Min Tanaka and Sankai Juku.Rather than teaching participants professional dance techniques, Silent Dialogue aims to create an enhanced relationship between physical movement and the imagination. Fukuhara supports participants in finding their own movements and exploring their unique relationship between mind and body.
This course creates a heightened awareness of the body and its basic movements and limitations. Over the course of the workshop, you will increase your physical and mental flexibility and control. You will also gain a finer understanding of the possibilities of synchronizing body and mind, experience in transforming your ideas into physical movements, which is the most important aspect of dance performance.

◆Course components:

Stretching “Dialogue”
This technique is based on Noguchi gymnastics and Min Tanaka’s technique of body manipulations. This is a combination of breathing and movement which utilizes the floor and our own body weight. It works to stretch the body safely and relax completely while coming into a heightened awareness of the body. In other words, a dialogue with the body takes place through this technique. This part of the workshop also includes adaptations from modern dance stretching, yoga, and Butoh dance. Noguchi gymnastics was created by Michizo Noguchi from his unique understanding of the as a container of liquid. Through gymnastics, this technique aims to change the concept of “flexibility of body” through his gymnastic. Most of Butoh dancers around the world incorporate this technique into their practices.

Basic steps and variations
Every class then moves on to building up a range of step variations, working with music. You will learn how to work with each part of the body independently, and heighten your sense of rhythm. The aim is to experience rhythm not only aurally, but organically through the whole body system.

The fundamental Butoh dance movement – the “Bisoku” movement
“Bisoku” means ‘subtle speed’. Even the simplest of movements made by the body is actually a process of stringing together a multitude of tiny movements. In order to become aware of this process, a series of focused exercises are presented in each class. Imagination is a fundamental part of this technique.

The External motive movement – Air, Water, Balls and Walls
We make some movement by the imaginations from external elements such as air, water, and small balls and walls. The first step is to aware and “activate” our sense of whole body skin. The skin becomes the entrance and exit for these external elements.
We are able to control our motion by the imaginations that they are moving through the skin.

Tales for Dance
Workshop is based on free associations. It makes intimate relation ship between imagination and physical movement.First of all, we choose a word for the beginning, such as “stone”, “rain”, “flower”, etc…then write on a board. Next, each participant (6 – 10 ) writes a word which is associated from the first word on the next line. Then we choose a word randomly from the second line and repeat the same process 6 or 7times.Finaly we can get a kind of image flow chart including up to 70words of imaginations. Each participant chooses a word from each line like yellow marked below (fig.1), total 6 – 10 words.Participants begin to make their own story from those collected words.The story they made does not have to follow the logic or rules of our usual life. The last step of this process, participants throw the story into the body. It means to tell your own body that what kind of relation ship the body has with the story, e.g. how, where, when, what and why. In the presentation of the dance, participants do not have to tell the story by their performance, more they should tell the story to themselves. The most important attitude is to be in the story, not to do the story.

Solo and duo/trio short performances
In the second half of the course, in addition to continuing with the above components, participants create short solo performances and work together with a partner to create a duet. The specific theme is left up to the individual imagination.

What to wear, what to bring? comfortable, loose clothing, a yoga mat or blanket to use for stretching exercises & water.

Place: Il laboratorio dell’Imperfetto, Via Viole 128/30 Gambettola (FC) - Italy
Dates: 20/21/22 Luglio 2011
Schedule: from h 5 pm till h 8 pm
Deadline for application: 14 july
For informations and applications: write at yanvii@hotmail.it

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